Jak wymienić dętkę w rowerze podczas Maratonu

Każdemu rowerzyście przynajmniej raz w życiu przydarzyło się przedziurawienie dętki. Jeśli nie chcesz przerywać jazdy z powodu niesprawnego koła to warto wiedzieć jak samodzielnie wymienić dętkę w rowerze.

Przed każdą podróżą przygotuj się na ewentualną konieczność wymiany dziurawej dętki, tak aby uciekające z koła powietrze nie zaskoczyło cię w czasie jazdy. Podróżując zawsze zabieraj ze sobą plecak, w którym znajdą się: zapasowa dętka, łyżka do opon, pompka oraz śrubokręt.

Zapasowa dętka musi pasować do wielkości i szerokości koła, takie informacje znajdziesz w widocznym miejscu na swojej oponie.

Wymiana dziurawej dętki wiąże się oczywiście z koniecznością zdjęcia całego koła roweru. O ile zdjęcie przedniego koła nie należy do wymagających czynności, wystarczy bowiem poluzować zacisk i wykręcić koło o tyle wymiana dętki w tylnym jest już trudniejsza. Przed zdjęciem tylnego koła ustaw przerzutkę na najmniejszej zębatce, co ułatwi ci pracę.

Rowerzyści posiadający hamulce typu V-brake będą musieli je wypiąć, posiadacze hamulców tarczowych mogą pominąć ten krok. Następnie odwróć rower do góry kołami i zdemontuj koło. Jeżeli koło zamocowane jest za pomocą śrub to musisz odkręcić ja właściwym kluczem (14 lub 15 mm), jednak posiadacze szybkozamykacza koła, tzw. quick-release muszą odchylić go i odkręcić, jednocześnie przytrzymując nakrętkę z drugiej strony roweru. Teraz koło możesz już swobodnie zdjąć.

Czas na wymianę dętki. Odciągnij delikatnie oponę od koła i wykorzystując łyżkę do opon zdejmij ogumienie. Nie używaj do tego celu śrubokręta czy innego ostrego przedmiotu, w taki sposób możesz uszkodzić obręcz lub wciąż dobrą dętkę. Pamiętaj aby dętkę wyciągnąć od strony wentyla. Być może dętka nie została przedziurawiona i nie trzeba jej wymieniać. Napompuj ją lekko i sprawdź czy wyczuwasz miejsce, w którym ucieka powietrze.
Jeżeli niezbędna jest wymiana przedziurawionej dętki to napompuj ją lekko, dzięki temu unikniesz ewentualnego przyszczypania jej łyżką do opon. Umieść wentyl w otworze koła i załóż dętkę układając ją z obu stron. Pamiętaj aby dętka nie była w żadnym miejscu przekręcona lub zawinięta. Następnie napompuj dętkę i sprawdź czy opona jest równo ułożona. W tym celu możesz zakręcić kołem i przekonać się, czy guma ,,nie bije”.

Teraz pozostało już tylko zamontować koło, co nie różni się zbytnio od jego demontażu. Osadzając koło w ramie upewnij się, że jest ułożone równo względem ramy i dokręć śruby lub szybkozamykacz. Załóż ponownie hamulec typu V-brake, a jeśli posiadasz klasyczny hamulec tarczowy to pamiętaj aby dokładnie osadzić koło w otworach w ramie jednocześnie celując w otwór między klockami. Twój rower jest teraz gotowy do jazdy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *