Czym się różnią kolarskie opony maratonowe?
Wybór opon rowerowych zależy przede wszystkim od tego, na jakim podłożu będzie się chciało w przyszłości jeździć. To, jakiej grubości i jakości model zamontuje się w swoim dwukołowcu będzie determinować późniejszą przyjemność z jazdy oraz skuteczność roweru w określonych warunkach. Warto przed wyborem opon zastanowić się nad własnymi celami związanymi z kolarstwem oraz zrobić wstępny research w Internecie polegający na czytaniu opinii użytkowników, którzy wypróbowali określony produkt i mogą się na jego temat merytorycznie wypowiedzieć. Zasięgnąć porady można również w sprawdzonych serwisach i sklepach dla cyklistów.
Wąskie opony szosowe – kiedy się sprawdzają?
Rower z wąską szosową oponą doskonale sprawdza się na dobrej jakości podłoża – głównie chodzi więc o wycieczki po drogach asfaltowych, ewentualnie brukowanych. Opony takie pozwalają wykręcać znaczne prędkości i minimalizować poziom tarcia o powierzchnie, co ułatwia sprawne pokonywanie kolejnych kilometrów. Wąskie opony są nieodłączną częścią składową rowerów szosowych, a więc takich, których cała budowa dostosowana jest do wykręcania znacznych prędkości. Tego typu opony wymagający oczywiście specjalnych, również wąskich dętek, które będą pasować do całości. Należy jednak mieć świadomość z ograniczeń takiego sprzętu – najechanie na sporą dziurę, wyrwę czy kamień może skutkować przebiciem dętki i koniecznością natychmiastowej wymiany. Szczególnie w przypadkach, gdy jest się daleko od najbliższego miasta lub stacji kolejowej może być to problematyczne – zawsze warto więc wcześniej ustalać trasy, a dopiero później wjeżdżać na nie swoją szosówką.
Grubsze opony – ich wady i zalety
Im grubsza opona, tym wytrzymalsza i zdatniejsza do jeżdżenia po bardziej niesprzyjających terenach. Średniej grubości opony montowane są zazwyczaj w typowo turystycznych, trekkingowych rowerach – najmniej wąskie modele trafiają natomiast do rowerów górskich, przystosowanych do jazdy po lasach i rozmaitych chaszczach. Opony te nie pozwalają co prawda na wykręcanie znacznych prędkości, ale są wyjątkowo wytrzymałe i zapewniają możliwość pedałowanie właściwie po każdej nawierzchni. Rower nie będzie zakopywał się w błocie czy piasku, będzie też odpowiedni na nierówne, kamieniste podłoża. Tą ostatnią cechę zapewnia to, że grube opony połączone są najczęściej z dobrej jakości amortyzatorami, których brakuje w wyżej opisywanych szosówkach. Nazwa rower górski nie jest przypadkowa – to właśnie karpackie czy sudeckie szlaki turystyczne z dużą liczną ilością nierówności i trudnych podjazdów są idealnym terenem dla grubych, mocarnych opon. To jak „mocną” opcje wybierze kolarz, zależy właściwie tylko od niego i jego indywidualnych oczekiwań – wybór niemal zawsze polega na wypośrodkowaniu prędkości i stabilności.